119997293625566
Sokat írtam korábban arról, hogy mi mindent tehetsz, tehetünk azért, hogy a kiszemelt munkáltató csapatában tudhasd magad. De mi van akkor, ha valahogy egyik munkahelyen sem tudsz igazán kibontakozni? Hol a főnök zavar, hol a sok kötöttség, máskor az, hogy túl unalmas, vagy nem elég inspiráló… Mi van, ha nem is a munkahelyekkel volt eddig gondod, hanem az alkalmazotti léttel?
… nem mindenkinek való. Az nem elég indok, hogy utálod a főnököd, és a munkahelyed. Akkor vállalkozz, ha van olyan szaktudásod, szenvedélyed, amiben érzed, hogy másoknak is tudsz adni. Sokan vannak azonban, akiknek ez az igazi. Ha te is olyan ember vagy, aki specialistája egy adott szakterületnek, kiemelkedően jó kommunikációs, sales-es és marketing készségekkel rendelkezel, valamint alkalmazottként is kiválóan építed személyes márkádat, érdemes megfontolni, hogy kilépsz a megszokottból és újrakeretezed az életed.
Az első döntések a legnehezebbek. Szembenézni azzal, hogy te nem tudsz, vagy nem akarsz abban a rendszerben működni többé, amit megszoktál, egyszerre felszabadító és ijesztő. Meghatározni, hogy mihez értesz igazán és miben leleled örömödet, néha meglepően egyszerű, máskor korántsem az. Lehet, hogy olyan területen lettél autodidakta módon profi, amelyben a vállalkozói tevékenységhez elengedhetetlen meghatározott fokú szakmai végzettség. Talán több dologhoz is értesz és elsőként a rendszert kell felállítanod. Tervezned kell, mielőtt lépnél.
Eldöntötted?! Vállalkozó leszel? Elsőként adózási formát és székhelyet kell választanod. Szerezned kell egy jó könyvelőt, webdesignert, esetenként szövegírót. Ha az arcoddal, testeddel dolgozol, nem árt egy stílustanácsadás és profi fotókra, megfelelő ruhatárra, névjegykártyára van szükséged. És arra a felismerésre, hogy mostantól tényleg minden másként lesz. Míg alkalmazott voltál, lehetett véleményed, amit bárhol elmondhattál. Nyilván voltak elvárások a kommunikációs stílusoddal szemben, de alapvetően- jó esetben- munkáltatód nem korlátozta a véleményszabadságodat.
Természetesen vállalkozóként is jogod van szabad gondolatokhoz. De hogy mikor, kinek és milyen módon fogalmazol, azt ezentúl tízszer is meg kell gondolnod. Nem vagy többé egy a sok közül. Te vagy az egy és az egyetlen. A márka.
Bármit mondasz, bárhol mondod, a vállalkozásoddal fogják azonosítani. Nem számít, hányan állnak mögötted. Nem számít, hogy rossz napod van. Nem számít, hogy nem is úgy gondoltad. Minden lépésed vagy nem lépésed, minden kimondott vagy kimondatlan mondatod eredménye mérhető lesz. Hogy pozitív vagy negatív a mérleg, az rajtad múlik.
Gondolj csak bele a közelmúltban lejátszódott Norbi ügybe! Lehet vitatkozni azon, hogy igaza volt-e, hogy a rossz marketing jó-e és hogy kedveljük-e, elismerjük-e őt. A videókban elhangzottak eredménye viszont rövid- és hosszútávon is mérhető. A pénzügyi következmények és a márka hírnevének alakulása: ez az, ami számít.
Egyéni vállalkozóként tiéd a szabadság és a szabadsággal járó felelősség is. Neked kell döntened az összes üzleti kérdésben. Nem akarsz dolgozni? Senki sem fog piszkálni a határidővel- kivéve, ha kicsúszol belőle, mert azt -érthető módon- nem nagyon tolerálják az ügyfelek.
Senki nem kéri számon, hol tartasz. Senki nem ellenőrzi a hibáidat, nem olvassa át, amit írtál és nem küldd el melegebb éghajlatra- akkor sem, ha épp arra lenne szükséged.
Az egyedüllétnek számos előnye mellett hátránya is vannak. A vállalkozói elmagányosodás valós probléma és eleinte nehéz észlelni, hogy már téged is érint. Ráadásul az indulás utáni időszakban, amikor még alakulnak a lehetőségek, előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor bizonyos feladatok delegálására lenne szükséged, viszont ehhez még nem adottak a feltételek. Multifunkcionálisnak kell lenned és nem számít, hogy beteg a gyerek, édesanyád eltörte a lábát vagy elromlott a kocsi: ott kell lenned, időben. Tiéd a szabadság. Is.
Attól nem leszel vállalkozónak való típus, ha minden munkahelyeden úgy érzed, hogy a főnököd egy inkompetens idióta és te tudnád nála jobban is. Az sem elég, hogy felismered a rendszerszintű hibákat és képes vagy javaslatokat tenni a kiküszöbölésükre. Akkor van esélyed vállalkozóként sikereket elérni, ha birtokában vagy személyes, szakmai, társas és módszertani kompetenciáknak. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy belső igényed a precízség és a pontosság, valamint minden körülmények között képes vagy logikus, absztrakt gondolkodásra és kiemelkedően jó problémamegoldóképességgel rendelkezel. Ismerned kell a vállalkozások működtetésével kapcsolatban felmerülő jogi, adózási és pénzügyi szabályozásokat. Rendelkezned kell megfelelő kapcsolati hálóval, melyet sikeresen életben kell tartanod, táplálnod és működtetned kell. Tisztában kell lenned a változó adó- és jogszabályokkal, intézményi struktúrákkal. Emellett képesnek kell lenned arra, hogy közérthetően, egyszerűen, mégis érdekesen fogalmazd meg mondandódat. Hatékony kommunikációs stratégiákkal kell rendelkezned és mindig készen kell állnod arra, hogy élj a lehetőséggel. Folyamatosan képezned kell magad, mindig update-nek kell lenned, bármilyen területen tevékenykedsz is.
Vállalkozónak lenni egyáltalán nem könnyű. Sokan lesznek sikeresek. Sokan élnek jól. De senki sem milliomosként kezdte és mindenki sok kudarc árán jutott el oda, ahol most van. Az ezzel járó speciális munkakörülmények, a döntési kényszerrel járó felelősség és stressz pedig tényleg nem való mindenkinek. Vállalkozóként a határaidat neked kell meghatároznod, aztán megtartanod. Erősnek kell lenned és tudatosnak. A rossz napokon is hideg fejjel kell gondolkodnod és mindig szem előtt tartani azt ’itt és most’-ot épp úgy, mint a távoli jövőt. Vállalkozónak lenni nehéz. Vállalkozónak lenni csodálatos. Bevállalod?
Szeretnél állást találni, de jól jönne egy kis segítség. Nagy szakértelemmel és 20 éves szakmai tapasztalattal várlak egyéni konzultációmra szeretettel.
Ha tetszett a cikk, lájkold, vagy oszd meg.
Ha szívesen beszélgetnél hasonló helyzetben levő emberekkel, lépj be Facebook csoportomba.